درباره علت عدهی طلاق نظریات مختلفی متصور است. اما مسئله این است که گاه حکمت حکم به اشتباه بهجای علت حکم تلقی میشود. تفاوت علت حکم با حکمت حکم در این است که: وجود و عدم وجود حکم دایر مدار علت حکم بوده و به همین دلیل این حکم را میتوان به موضوعاتِ فاقدِ حکمی که دارای همین علتاند تسری داد، اما حکمت حکم تنها تجسّم برخی از اجزاء علّت بوده و به همین دلیل وجود و عدم وجود حکم دایر مدار آن نیست و شایستگی کاشف از حکم شرعی بودن را ندارد. با بررسی نظریات مختلف درباره علت عدهی طلاق این نتیجه بهدست میآید که آنچه بهعنوان علت حکم عدهی طلاق در این نظریات مطرح شده، فقط یکی از حکمتهای عده طلاق است، نه علت و چرایی آن. درنتیجه باید گفت: علت حقیقی حکم عده طلاق شناخته نشده و از میان این نظریات تنها نظریهی تعبدی بودن حکم عدهی طلاق قابل دفاع است. بنابراین با توجه به چرایی عده طلاق، در مسائل نوین پزشکی مانند برداشتن رحم و سایر مواردی که امکان تشخیص قطعی بارداری با آزمایشهای پزشکی امکانپذیر است، باید گفته شود این پیشرفتها و مسائل نوین تأثیری در لزوم نگهداشتن عدهی طلاق ندارد و رعایت عده در این موارد از باب تعبد لازم خواهد بود.
جمعی از پژوهشگران زیر نظر شاهرودی، سید محمود هاشمی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبیتb، 3 جلد، مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی بر مذهب اهلبیتb، قم - ایران، اول، 1426 ه ق.
عاملی، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشیعة،30 جلد، مؤسسه آل البیتb، قم - ایران، اول، 1409 ه ق.
علم الهدی، سید مرتضی، الذریعه،2 جلد، تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1376 ه.ش.
عمید زنجانی، عباس علی، فقه سیاسی (عمید)، 3 جلد، تهران - ایران، انتشارات امیرکبیر، چهارم، 1421 ه ق.
غزالی، ابو حامد محمد بن محمد بن محمد، المستصفی فی علم الاصول، مصحح محمد عبدالسلام عبدالشافی، بیروت-لبنان، دارالکتب العلمیه، بیتا. محمد بن أحمد بن رشد الأندلسی) ابن رشد(، کتاب المقدّمات الممهّدات لبیان ما اقتضته الرسوم المدوّنة من الأحکام الشرعیات و التحصیلات المحکمات لأمّهات مسائلها المشکلات، جزءان فی مجلّد واحد، بیروت، دار صادر [بالأوفست عن طبع مصر، مطبعة السعادة].
مازندرانی، علیاکبر سیفی، دلیل تحریر الوسیلة - أحکام الأسرة، در یک جلد، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس سره، تهران - ایران، اول، 1429 ه ق.
محقق عراقی، مستند الشیعه، چاپ اول، ستاره قم، موسسه آل البیتb لاحیاء التراث، 1418 ه،
محقق داماد، سید مصطفی، بررسی فقهی حقوق خانواده - نکاح و انحلال آن، در یک جلد، قم - ایران، اول، بیتا
مدرسی، سید محمدرضا، تشیع در تسنن، مصحح حمیدرضا ترابی، چاپ اول، قم، انتشارات انصاریان، 1433 ه.ق
مرعشی شوشتری، سید محمدحسن، دیدگاههای نو در حقوق، دو جلد، تهران - ایران، نشر میزان، دوم، 1427 ه ق
مصطفی، جمالالدین، القیاس حقیقته و حجتیه، الطبعه الاولی، بیروت- لبنان، دارالهادی، 1425 ه، 2004 م
مکارم شیرازی، ناصر، دائرةالمعارف فقه مقارن، در یک جلد، انتشارات مدرسه امام علی بن ابیطالبj، قم - ایران، اول، 1427 ه ق.
موسوی خویی، سید ابوالقاسم، معتمد العروه الوثقی، مقرر سید رضا موسوی خلخالی،2 جلد، چاپ دوم، قم، منشورات مدرسه دارالعلم-لطفی، 1416 ه.ق.