معناشناسی واژه «عدالت»

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

دانش آموخته سطح4علوم و معارف قرآن کریم، جامعه الزهراء

چکیده

در جهان‌بینی قرآن، واژه «عدالت» و مشتقات آن، از واژگان کلیدی و عنصری به شمار می‌آید و کاربرد متنوع و گسترده آن در موضوعات گوناگون بیانگر نقش اساسی آن در فرهنگ و گفتمان وحیانی است. در این پژوهش بر آنیم تا با استفاده از روش معناشناسی، به بررسی این واژه بپردازیم و با مقایسه کاربردهای آن در قرآن کریم و قبل و بعد از نزول، تغییر و تحول کاربرد آن را تبیین کنیم.
 در این راستا ابتدا با واکاوی معانی مطرح در کتب لغت، به تبیین معنای اساسی این واژه پرداخته و سپس با بررسی معانی دیگر و مشتقات آن، بازگشت تمام معانی و موارد مذکور در لغت، به معنای اساسی تبیین می‌شود.
برای واژه «عدل» دو معنای اساسی و اصیل که متقابل یکدیگر هستند، وجود دارد. اصل اولی «استواء» یعنی مساوات و دومی «اعوجاج» یعنی کجی و انحراف است. معانی واژگانی چون «عِدل»، «عَدْل»، «عادل»، «عِدلان»، «عَدَوْلِیة»، «مَعْدَلَة»، «معتدل» و همچنین مشتقات مختلف فعل از این واژه، به یکی از دو معنای مذکور بازمی‌گردد. این دو معنا، معانی حسی این کلمه نیز هستند. با بررسی آیات، روایات و کتب لغت، واژگانی را می‌یابیم که در شبکه‌ای به‌هم‌پیوسته از روابط مفهومی ما را به معناشناسی «عدالت» رهنمون می‌کنند. با توجه به این نظام معنایی، معنای عدالت در جهان‌بینی قرآن مشخص می‌گردد. مرکز و کانون اصلی این نظام، «حق» است و «عدالت»، حکم کردن بر اساس آن می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


  • فهرست منابع

    قرآن کریم

    • شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، قم، هجرت، 1414 ق.
    • علی بن الحسین، امام چهارمj‌، صحیفة سجادیة ‌، قم، دفتر نشر الهادی، چاپ اول،1376 ش.
    • منسوب به جعفر بن محمد، امام ششمj، مصباح الشریعة، بیروت، ناشر اعلمی، چاپ اول، 1400 ق.
    • ابن طاووس، علی بن موسی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، قم، دار الرضی، 1330 ق.
    • ابن طاووس، علی بن موسی، إقبال الأعمال (ط- القدیمة)، تهران، دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، 1409 ق.
    • أبو الحجاج یوسف بن سلیمان بن عیسی الشنتمری، أشعار الشعراء الستة الجاهلیین، شنتمری، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1422 ق.‌
    • ابن بابویه، محمد بن علی،‌ من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،1413 ق.‌
    • ابن بابویه، محمد بن علی، الأمالی (للصدوق)، تهران، کتابچی، 1376 ش.
    • ابن سیده، علی بن اسماعیل،‌ المحکم و المحیط الأعظم، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول،1421 ق.
    • ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب ‌، بیروت، دار صادر، چاپ سوم،1414 ق.
    • ابن درید، محمد بن حسن، جمهرة اللغة، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ اول، 1988 م.
    • ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، چاپ اول، 1404 ق.
    • ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبة الله، شرح نهج البلاغة، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ اول، 1404 ق.
    • ایزوتسو، خدا و انسان در قرآن، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ترجمه احمد آرام، 1368 ش.
    • تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دار الکتاب الإسلامی، چاپ دوم، 1410 ق.
    • جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ اول، 1376 ق.
    • حمیری، إسماعیل بن محمد، دیوان السید الحمیری، بیروت، چاپ اول، ‌1420 ق.
    • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت، دار القلم، چاپ اول، 1412 ق.
    • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، محاضرات الأدباء و محاورات الشعراء و البلغاء، بیروت، چاپ اول، 1420 ق.
    • زمخشری، محمود، ربیع الأبرار و نصوص الأخیار، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1412 ق.
    • طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1417 ق.‌
    • طوسی، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، 1411 ق.
    • طبرسی فضل بن حسن، مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن ‌، تهران، انتشارات ناصرخسرو،1372 ش.
    • طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، تهران، مرتضوی،‌ چاپ سوم، 1375 ش.
    • طبری ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفه، چاپ اول،1412 ق.
    • عیاشی محمد بن مسعود، کتاب التفسیر، تهران، چاپخانه علمیه، ‌، تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی،1380 ق.‌
    • عسکری، حسن بن عبدالله، الفروق فی اللغة، بیروت، دار الافاق الجدیدة ‌، چاپ اول،1400 ق.
    • فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین ‌، قم، نشر هجرت، چاپ دوم،1409 ق.
    • فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، قم، موسسه دار الهجرة، چاپ دوم، 1414 ق.‌
    • فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415 ق.
    • قرشی ‌، أبو زید محمد بن أبی الخطاب، جمهرة أشعار العرب، ‌ بیروت، دار الکتب العلمیة،2000 م،1424 ق.
    • قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، تهران، چاپ اول، 1368 ش.
    • کلینی، محمد بن یعقوب، کلینی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1407 ق.‌
    • کفعمی، ابراهیم بن علی عاملی، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، قم، دار الرضی (زاهدی)، 1405 ق
    • مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.
    • مفضل ضبی، امثال العرب، بیروت، دار و مکتبه هلال، چاپ اول، 1424 ق.
    • هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس الهلالی، قم، نشر الهادی، چاپ اول، 1405 ق.