ارتداد، نقض پیمان الهی

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

دانش آموخته سطح3، فقه و اصول

چکیده

راه حق و هدایت که انسان را از سرگردانی و گمراهی نجات داده و به سعادت می‌رساند تنها یک راه بوده و آن تمسک به اسلام و دین پیامبر بر خاتمo است. ترک این راه گزینش به عقیده و مسلک دیگر. درواقع گام نهادن در بیراهه و کثر راه‌هایی است که انسان را دچار حیرت و سرگردانی می‌کند. سرگردان و حیرت مرتدان از این حس بدان جهت است که شیاطین فکر و عقل آنان را می‌ربایند ازاین‌رو در تشخیص حق ناتوان از بدین سبب در هر زمان عقیده یا رنگی خامی پذیرفته و به گروه و فرقه‌ای خاص متمایل می‌شوند، به گمان این‌که هدایت و نجات و سعادت آنان در ترک اسلام و پذیرش عقاید دیگر و گرویدن به این دسته یا آن دسته است، درحالی‌که همهٔ صاحبان عقاید دیگر در گمراهی به سر می‌برند. بنابراین راه حق و صراط مستقیمی که انسان را به سعادت ابدی می‌رساند اسلام است و کسی که آن را وانهد، راه حق و مستقیم را گم کرده و دچار حیرت و سرگردانی شده است. در نوشتار حاضر ما به بررسی مختصری از تعریف، اقسام، موجبات، شرایط تحقق و ثبوت ‌، عوامل و موانع و آثار و احکام فقهی ارتداد می‌پردازیم تا راه گشایی باشد برای جوانان امروز که در مدیریت و سرگردانی از وجود عقاید منحرف فراوان گرفتار آمده‌اند.

کلیدواژه‌ها


  1. منابع و مآخذ:

    • قرآن کریم
    • نهج‌البلاغه
    1. احمد بن فارسی، معجم مقایس اللغه، به کوشش عبدالسلام محمد هارون، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1404
    2. ابن قدام، احمد بن محمد، المغنی و الشرح الکبیر، بیروت، دارالکتب الاسلامیه، (بی‌تا)
    3. انصاری، محمدعلی، الموسوعة الفقیهیه المیسره، قم، مجمع فکر اسلامی، اول 1415 ق.
    4. بحرانی، یوسف، الحدائق الناضره فی الاحکام الشرعیه، به کوشش محمدتقی ایروانی، قم، نشر اسلامی، (بی‌تا)
    5. ترمذی، محمد بن عیسی، سنن ترمذی، بیروت، دارالفکر، 1403 ق
    6. الجزیری، عبدالرحمن، الفقه علی مذاهب الاربعه، بیروت، دار احیاء تراث العربی، (بی‌تا)
    7. حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام فی المسائل الحلال و الحرام، تهران، منشورات اعلمی، اول، 1389 ق
    8. حصفکی، علاءالدین، الدر المنقار شرح تنویر الابصار، بیروت، دارالفکر، 1415 ق
    9. حلی، حسن بن یوسف، منتهی المطلب فی تحقیق المذهب، به کوشش المجمع البحوث الاسلامیه، مشهد، بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، اول 1414 ق.
    10. حرّ عاملی، محمد بن حسین، وسائل الشیعه، به کوشش موسسه آل البیت، قم، مؤسس آل البیت الاحیاء الترات، اول، 1409 ق.
    11. امام خمینیe روح‌الله، تحریرالوسیله، قم، موسسه نشر اسلامی، دوم، 1404 ق
    12. الرافعی القزوین، العزیز شرح الوجیز المعروف بالشرح الکبیر، به کوشش محمدعلی معرض و عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دارالکتب العلمیة، اول، 1417 ق.
    13. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن، به کوشش صفوان عدنان داوودی، بیروت، دارالشامیه، اول 1412 ق
    14. زمانی، محمدحسن، طهارت و نجاست اهل کتاب و مشرکان در فقه اسلامی، قم، انتشارات تبلیغات اسلامی، اول 1378، ش.
    15. سید مرتضی، علی بن حسین، وسایل المرتضی، به کوشش سید مهدی رجایی، دارالقرآن، 1405 ق.
    16. سبزواری، محمدباقر، کفایه الحکام، اصفهان، مدرسه صدر مهدوی، (بی‌تا)
    17. الشیبانی، احمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، بیروت، دارالصادر، سوم، (بی‌تا)
    18. صادقی فدکی، ارتداد بازگشت به تاریکی، قم، موسسه بوستان کتاب، 1388 ش.
    19. صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه، به کوشش علی‌اکبر غفاری، قم، نشر اسلامی، دوم، 1404 ق.
    20. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، به کوشش سید حسن خراسان و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چهارم، 1365 ش.
    21. همان، الخلاف، کوشش علی خراسانی و جواد شهرستانی، قم، موسسه نشر اسلامی، اول 1417 ق.
    22. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، به کوشش سید احمد حسینی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، دوم، 1408 ق.
    23. طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی الفقه الامامیه، به کوشش محمدباقر بهبودی، تهران، المکتبه المرتضویه، (بی‌تا)
    24. عاملی، زین‌الدین، مسالک الافهام، قم، معارف اسلامی، اول، 1416 ق
    25. المقری الفیومی، احمد، المصباح المنیر، قم، دارالهجره، اول، 1405 ق
    26. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، وسه الصفاء، دوم، 1403، ق
    27. مرعشی، سید محمدحسن، دیدگاه‌های نو در حقوق کیفری اسلام، تهران، نشر میزان، اول 373
    28. مروارید، علی‌اصغر، سلسلة الینابیع الفقیهه، بیروت دارالاسلامیه، اول، 1410 ق
    29. نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، به کوشش عباس قوچانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، هفتم، (بی‌تا)
    30. نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسائل به کوشش موسسه آل البیت، قم، موسسه آل البیت الاحیاء التراث، اول، 1408 ق