نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی با روش تغافل با تأکید بر نهج‌البلاغه

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

چکیده

تربیت و هدایت انسان محصول تقید و پایبندی به ارزش‌های دینی یعنی امور مطلوب در سه حوزهٔ اعتقادی، اخلاقی و فقهی است. شناخت و نهادینه‌سازی آن‌ها می‌تواند گام مهمی در تربیت دینی افراد جامعه و عامل پایداری نظام‌های ارزشی به‌حساب آید. درونی سازی ارزش‌های دینی با توجه به ابعاد سه‌گانهٔ انسانی یعنی بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، نیازمند روش‌هایی متناسب با این سه بعد می‌باشد. می‌توان گفت در تربیت دینی، تربیت شناختی و عاطفی مقدمه‌ای است برای رسیدن به بعد رفتاری و اینکه انسان دستورات پروردگارش را اطاعت کرده و به هدف اصلی یعنی عبودیت برسد.. هر جا در قرآن از ایمان نام برده شده است همراهش عمل صالح است. به همین جهت ساحت رفتاری و کنشی در انسان بسیار دارای اهمیت است و هدف از درونی کردن ارزش‌های دینی در انسان نیز، رسیدن به همان عمل و پایبندی به ارزش‌ها می‌باشد. در این نوشتار با توجه به روش تغافل با تأکید بر نهج‌البلاغه و به روش توصیفی و تحلیلی به شیوه‌های کاربردی در تقویت ساحت کنشی انسان جهت نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


  1. منابع و مآخذ

    قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.

    نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنینj، قم، 5، 1392.

    1. ابن میثم، میثم بن علی بن میثم بحرانی، شرح نهج‌البلاغه، مترجم قربانعلی محمدی مقدم، علی‌اصغر نوایی یحیی‌زاده، آستان قدس، مشهد، 3، 1388.
    2. ابوطالبی، مهدی، تربیت دینی از دیدگاه امام علیj، مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینیe، قم، 2، 1386.
    3. ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج‌البلاغه، ترجمه و تحشیه محمود مهدوی دامغانی، نشر نی، تهران، 2، 1375.
    4. اسحاقی، سید حسین، سلوک علوی، بوستان کتاب، قم، 1، 1381.
    5. آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، نشر نی، تهران، 4، 1384.
    6. باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج 1، مدرسه، تهران، 37، 1393.
    7. تمیمی آمدی، عبدالواحد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1، 1366.
    8. رشیدپور، مجید، پرورش‌های اخلاقی و روش‌های تربیتی، انجمن اولیاء مربیان، تهران، 2، 1386.
    9. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمؤمنینj، انتشارات امام علی بن ابی‌طالبj، قم، 3، 1390.