رابطه باید و هست با تأکید بر نظریه ضرورت بالقیاس حضرت آیت‌الله مصباح یزدی

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

دانش آموخته سطح۴، جامعه الزهراء

چکیده

دربارهٔ مفاد بایدها و نبایدها مطلق و بایدهای اخلاقی، نظریاتی عرضه شده که در اینجا به سه نظریه مهم‌تر پرداخته شده است:1) مفاد باید، ضرورت بالغیر برآمده از ارادهٔ فاعل است؛2) مفاد باید، ضرورت ادعائی و جعلی است؛3) مفاد باید، ضرورت بالقیاس است؛ نظریه سوم مورد قبول نوشتار حاضر است؛ زیرا دیدگاه نخست ضرورت قبل از ارادهٔ را پاسخ نداده و نظریه دوم دچار لغوّیت است. دیدگاه سوم بایدها را بر هست ها مبتنی می‌داند به این نحو که باید اخلاقی از رابطه فعل فاعل مختار با کمال مطلوبش انتزاع می‌شود.

کلیدواژه‌ها


منابع:

1-حائری یزدی؛ مهدی، 1361 کاوش‌های عقل عملی، تهران: موسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
2-طباطبایی، سید محمدحسین،1356، اصول فلسفه وروش رئالیسم، قم: مرکز بررسی‌های اسلامی
3-مطهری، مرتضی،1372، مجموعه آثار، ج 1، تهران: انتشارات صدرا، چاپ سوم.
4-------------،1373،----------، ج 7،-----------------، چاپ دوم.
5-مصباح، محمدتقی،1366، آموزش فلسفه، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت فرهنگی، چاپ دوم.
6----------------،1393، فلسفه اخلاق، تحقیق احمد حسین شریفی، موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی، چاپ دوم.
8-معلمی، حسن، پاییز 1388، سال چهارم، قبسات، ضرورت بالقیاس وبالغیر مفاد بایدهای اخلاقی.
9-کرسی‌های نظریه‌پردازی تحلیل الزامات اخلاقی و عقلی ۲، 7 مهر 1385، سایت مجمع عالی حکمت اسلامی)