تبیین فقهی ظلم به زن و تحلیل مشارکت مستقیم در ظلم به حضرت زهرا(سلام الله علیها)

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

ظلم از منظر عقل و شرع قبیح و فاعل آن مذموم است. و از آنجا که ظلم امری اضافی است نسبت به مضاف الیه خود متفاوت میگردد و در برخی صور نسبت به برخی دیگر قبیح تر و فاعل آن سزاوار ملامت بیشتر است. از آنجا که نوع زن نسبت به مرد از توانایی جسمانی کمتر و از قدرت عاطفی بیشتری برخوردار است طبیعتا نسبت به اقسام ستم، توهین و ایذاء آسیب پذیرتر بوده و در نتیجه اعمال ظلم نسبت به وی زشت تر مینماید و آنگاه که ظلم به برترین بانوی عالم یعنی حضرت زهرای اطهر3 صورت پذیرد بی شک واجد بالاترین مراتب قبح و شناعت خواهد بود. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با هدف تحلیل فقهی حکم ظلم و مشارکت در آن نسبت به حضرت زهرا انجام گرفت و از آنجا که دامنه موضوع گسترده بود در تحقیق پیش رو تنها به بررسی مظالم مستقیم وارد بر ایشان اکتفا گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ظلم به حضرت زهرا و ایذا ایشان و در نتیجه مغضوب ایشان واقع شدن مساوی با ظلم و ایذاء به رسول خدا و خدا و مغضوب خدا و رسول او واقع شدن است و ایذا خدا و رسول و مغضوب ایشان شدن نیز موجب کفر و خروج از دایره دین میگردد و در خصوص هر یک از مظالم خاصه وارد بر آنحضرت نیز متناسب با جنبه حق الناسی یا حق الهی داشتن آن یا هر دو جنبه، مجرمین ضامن بوده و در خصوص اموال ملزم به استرداد به ورثه حضرت زهرا و جبران آن هستند و در خصوص حقوق الهی مانند حد محاربه و افساد مستوجب اجرای حد و تعزیر میباشند.

کلیدواژه‌ها