هدف پژوهش حاضر، مقایسه نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبکهای مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس استثنایی و معلمان مدارس عادی شهر تهران است. 35 معلم شاغل در مدارس استثنایی و 35 معلم شاغل در مدارس عادی به شیوه در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش، پرسشنامههای سبکهای مقابله (لازاروس-فولکمن، 1983) و نیمرخ معناداری زندگی شخصی (وانگ، 1998) را تکمیل کردند. با توجه به یافتههای پژوهش بین معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی در مؤلفههای مذهب و صمیمیت از مقیاس نیمرخ معناداری زندگی شخصی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مؤلفههای پیشرفت، ارتباطات، تعالی خود، پذیرش خود و رفتار عادلانه تفاوت معناداری بین دو گرو از معلمان مشاهده نشد. در مؤلفههای رویارویی، دوری گزینی، جستجوی حمایت اجتماعی و حل مدبرانه مسئله از مقیاس سبکهای مقابله با فشار روانی تفاوت معناداری بین دو گروه از معلمان وجود دارد، اما در مؤلفههای مسئولیتپذیری، اجتناب و گریز، خویشتنداری و ارزیابی مثبت، تفاوت معناداری بین دو گروه از معلمان مشاهده نشد. بنابراین، با توجه به یافتهها فرضیههای اصلی این پژوهش تأیید میشوند.
حکمت پور، علی اکبر؛ بررسی رابطه بین فشار روانی و شیوههای مقابله با آن در دانشجویان شهرستانی و تهرانی دانشگاههای دولتی تهران در سال تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1380.
سجادی، سید ابراهیم، معنای زندگی از منظر قرآن.
سیف نراقی، مریم؛ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران، چاپ دیدآور،1381.
شولتز، دوآن؛ روانشناسی کمال، مترجم گیتی خوشدل، تهران، انتشارات نشر نو، چاپ پنجم، 1369.
فرانکل، ویکتور؛ انسان در جستجوی معنا، مترجمان: احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، انتشارات صدا-قصیده، چاپ دلارنگ،1381.
فرانکل، ویکتور؛ فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی، علی علوی نیا، تهران، انتشارات، یادآوران،1371.
فرید مرندی، نیلوفر؛ تهیه و هنجاریابی آزمون سنجش معنای زندگی برای دانشجویان شهر تهران، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن، 1381.
مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی انسان.
مزلو، ابراهام؛ زندگی در اینجا اکنون، مترجم: مهین میلانی، تهران، انتشارات فراوان، چاپ اول، 1381.
مقامی، مژگان، مقابله با استرس از دیدگاه قرآن و علم.
نریمانی، پریوش؛ بررسی مشکلات شیوههای ارتباطی در بین معلمان کودکان عقبمانده ذهنی، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1376.
گروهی از نویسندگان، مجموعه مقالات مسابقات بینالمللی قرآن کریم- جلد سوم، انتشارات اسوه، چاپ اول، (1387).
نیلسن، لی براتلند؛ کودک استثنایی در مدرسه عادی، مترجمان: غلامعلی افروز، محمود میرنسب، تهران، انتشارات نوادر، چاپ اول، 1379.
Annette, Ullrich &Christopher J. Mccarthy. (2010). Coming stress, coping, and burnout symptoms between Elementary Teachers in the United states and Germany.
Antonella, Delle fave. (2010). Positive psychology and concept of well-bing across cultures and socities: promoting the good life of individual and communities.
CECIL, MARC. (1988). ACOMPARISON, OF THE EFFECTS OF STRESS INOCULAT ION TRAINING AND COWORKER SICIAL SUPPORT ON TEACHER STRESS.
Jon Roberts. (2002). THE PERSONAL AND SOCIAL MEANIHNG OF BECOMING A QUALIFIED TEACHER.
S.WEINSTIN. (2009).STRESS THE SPECIAL EDUCATION TEACHER.
Ron, Larchick & Edward w. Chance. (2006). Teacher performace and personal life stressors.
صبحی قرا ملکی, ناصر, فرهادی, فاطمه, بهرامی, هادی. (1400). مقایسۀ نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبکهای مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی. فصلنامه پژوهشنامه نوین فقهی حقوقی زنان و خانواده, 2(2), 116-130.
MLA
ناصر صبحی قرا ملکی; فاطمه فرهادی; هادی بهرامی. "مقایسۀ نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبکهای مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی". فصلنامه پژوهشنامه نوین فقهی حقوقی زنان و خانواده, 2, 2, 1400, 116-130.
HARVARD
صبحی قرا ملکی, ناصر, فرهادی, فاطمه, بهرامی, هادی. (1400). 'مقایسۀ نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبکهای مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی', فصلنامه پژوهشنامه نوین فقهی حقوقی زنان و خانواده, 2(2), pp. 116-130.
VANCOUVER
صبحی قرا ملکی, ناصر, فرهادی, فاطمه, بهرامی, هادی. مقایسۀ نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبکهای مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی. فصلنامه پژوهشنامه نوین فقهی حقوقی زنان و خانواده, 1400; 2(2): 116-130.