مقایسۀ نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبک‌های مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی

نوع مقاله : مقاله تخصصی

نویسندگان

1 دکترای روانشناسی

2 کارشناسی ارشد مشاوره

چکیده

هدف پژوهش حاضر، مقایسه نیمرخ معناداری زندگی شخصی و سبک‌های مقابله با فشار روانی معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی است. جامعه آماری شامل معلمان مدارس استثنایی و معلمان مدارس عادی شهر تهران است.
35 معلم شاغل در مدارس استثنایی و 35 معلم شاغل در مدارس عادی به شیوه در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در پژوهش، پرسش‌نامه‌های سبک‌های مقابله (لازاروس-فولکمن، 1983) و نیمرخ معناداری زندگی شخصی (وانگ، 1998) را تکمیل کردند.
با توجه به یافته‌های پژوهش بین معلمان مدارس استثنایی با معلمان مدارس عادی در مؤلفه‌های مذهب و صمیمیت از مقیاس نیمرخ معناداری زندگی شخصی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مؤلفه‌های پیشرفت، ارتباطات، تعالی خود، پذیرش خود و رفتار عادلانه تفاوت معناداری بین دو گرو از معلمان مشاهده نشد.
در مؤلفه‌های رویارویی، دوری گزینی، جستجوی حمایت اجتماعی و حل مدبرانه مسئله از مقیاس سبک‌های مقابله با فشار روانی تفاوت معناداری بین دو گروه از معلمان وجود دارد، اما در مؤلفه‌های مسئولیت‌پذیری، اجتناب و گریز، خویشتن‌داری و ارزیابی مثبت، تفاوت معناداری بین دو گروه از معلمان مشاهده نشد.
بنابراین، با توجه به یافته‌ها فرضیه‌های اصلی این پژوهش تأیید می‌شوند.

کلیدواژه‌ها


  • فهرست منابع

    • ثنایی، ذاکر باقر؛ روان درمانی و مشاوره گروهی، تهران، انتشارات چهره، 1377.
    • حکمت پور، علی اکبر؛ بررسی رابطه بین فشار روانی و شیوه‌های مقابله با آن در دانشجویان شهرستانی و تهرانی دانشگاه‌های دولتی تهران در سال تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1380.
    • سجادی، سید ابراهیم، معنای زندگی از منظر قرآن.
    • سیف نراقی، مریم؛ روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران، چاپ دیدآور،1381.
    • شولتز، دوآن؛ روان‌شناسی کمال، مترجم گیتی خوشدل، تهران، انتشارات نشر نو، چاپ پنجم، 1369.
    • فرانکل، ویکتور؛ انسان در جستجوی معنا، مترجمان: احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، انتشارات صدا-قصیده، چاپ دلارنگ،1381.
    • فرانکل، ویکتور؛ فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی، علی علوی نیا، تهران، انتشارات، یادآوران،1371.
    • فرید مرندی، نیلوفر؛ تهیه و هنجاریابی آزمون سنجش معنای زندگی برای دانشجویان شهر تهران، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن، 1381.
    • مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی انسان.
    • مزلو، ابراهام؛ زندگی در اینجا اکنون، مترجم: مهین میلانی، تهران، انتشارات فراوان، چاپ اول، 1381.
    • مقامی، مژگان، مقابله با استرس از دیدگاه قرآن و علم.
    • نریمانی، پریوش؛ بررسی مشکلات شیوه‌های ارتباطی در بین معلمان کودکان عقب‌مانده ذهنی، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1376.
    • گروهی از نویسندگان، مجموعه مقالات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم- جلد سوم، انتشارات اسوه، چاپ اول، (1387).
    • نیلسن، لی براتلند؛ کودک استثنایی در مدرسه عادی، مترجمان: غلامعلی افروز، محمود میرنسب، تهران، انتشارات نوادر، چاپ اول، 1379.
    • Annette, Ullrich &Christopher J. Mccarthy. (2010). Coming stress, coping, and burnout symptoms between Elementary Teachers in the United states and Germany.
    • Antonella, Delle fave. (2010). Positive psychology and concept of well-bing across cultures and socities: promoting the good life of individual and communities.
    • CECIL, MARC. (1988). ACOMPARISON, OF THE EFFECTS OF STRESS INOCULAT ION TRAINING AND COWORKER SICIAL SUPPORT ON TEACHER STRESS.
    • Jon Roberts. (2002). THE PERSONAL AND SOCIAL MEANIHNG OF BECOMING A QUALIFIED TEACHER.
    • S.WEINSTIN. (2009).STRESS THE SPECIAL EDUCATION TEACHER.
    • Ron, Larchick & Edward w. Chance. (2006). Teacher performace and personal life stressors.