The difference between the views of mysticism and Sufism and its role in the interpretation of the Qur'anic verses

Document Type : Specialized article

Authors

1 PhD in comparative interpretation, Qom

2 Learned Level 4 Comparative Interpretation

Abstract

Irfan means identifying and recognizing divine names and attributes; And the method chosen by the mystic to identify the truth. Sufism means wearing pashmina and purifying the heart from God; which is due to asceticism and leaving the world. Mysticism and Sufism, despite the apparent similarities in some rituals, are fundamentally distinct and separate from each other throughout history; Because mysticism is rooted in the teachings of Saqlain; That is, its origin is the Qur'an and the Sunnah; But Sufism has an eclectic root and this rooting in history is also due to the influence that natural religion has on man and leads a person to asceticism and from there to self-knowledge. Of course, there have been hypocrites at all times whose basis was deceiving the people. Later, Mushrab Sufiya went astray and started deviating from deviant customs and contrary to tradition and arbitrary interpretations of the word of God and the infallibles. What is introduced today as a Sufi has fundamental flaws and is certainly far from the path of truth. The interpretation of the Qur'an, based on the intuition resulting from a mental and emotional state that arises in a person as a result of remembrance or actions or thinking about a certain matter, if it is correct and certain, it is proof only for the person who occurs and cannot be transferred to others; Therefore, there is no justification for others. Because intuition has divine and evil examples, and in its correct and divine examples, the facts are revealed to man, but its border with the evil examples of revelation cannot be precisely determined and controlled. For this reason, these revelations lead to incorrect interpretations and arbitrary interpretations, so they cannot be the source and means of interpreting the Qur'an.

Keywords


  1. منابع و ماخذ

    قرآن کریم

    1. ابن ترکه اصفهانی، صائن الدین، تمهید القواعد، قم، موسسه بوستان کتاب، 1387 ه. ش.
    2. ابن عربی، محی‌الدین، الفتوحات المکیه فی معرفه اسرار المالکیه و الملکیه، تهران، مولی،1385 ه. ش.
    3. اردبیلی، احمدبن محمد، حدیقه الشیعه، تصیح صادق حسن زاده و علی‌اکبر زمان نژاد، قم، انصاریان، 1377 ه. ش.
    4. برنجکار، رضا، آشنایی با علوم اسلامی، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علم اسلامی دانشگاهی، 1378 ه. ش.
    5. تفتازانی، سعد الدین مسعود، التلویح الی کشف حقایق التنقیح، قم، مرکز احیا التراث الاسلامی، بی‌تا.
    6. تهانوی، محمد بن علی، فهرس کشاف اصطلاحات الفنون، استانبول، دارقهرمان، بی‌تا.
    7. الحسینی البحرانی، هاشم بن سلیمان، معالم الزلفی، بی جا، بی‌تا.
    8. دهخدا، علی‌اکبر، لغت نامه دهخدا، قم، ارزشمند، 1377 ه. ش.
    9. زرین‌کوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، تهران، امیرکبیر، 1378 ه. ش.
    10. سجادی، جعفر، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران، طهوری، 1370 ه. ش.
    11. سعیدی، گل بابا، فرهنگ اصطلاحات عرفانی ابن عربی، تهران، شفیعی، 1383 ه. ش.
    12. سهروردی، شهاب الدین، عوارف المعارف، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1374 ه. ش.
    13. سیوطی، جلال الدین، الاتقان فی علوم قرآن، قم، منشورات رضی، بی‌تا.
    14. شیرازی معصوم علیشاه، محمد، طرائق الحقایق، تهران، بارانی، 1345 ه. ش.
    15. صفار القمی، ابوجعفرمحمدبن حسن، بصائرالدرجات فی فضائل آل محمدo، تهران، بی جا.
    16. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، قم، انتشارات اسماعیلیان، 1371 ه. ش.
    17. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان عن التاویل آی القرآن، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1412 ه. ق.
    18. العاملی، حسن بن محمدطاهر، مقدمه تفسیر البرهان، قم، موسسه دارالمجتبی للمطبوعات، 1428 ه. ق.
    19. عروسی حویزی، عبد علی، تفسیر نورالثقلین، قم، نوید اسلام، 1391 ه. ش.
    20. عطار نیشابوری، عزالدین، تذکره الاولیاء، تهران، 1336 ه. ش.
    21. العک، شیخ خالد عبدالرحمن، اصول التفسیر و قواعده، بیروت، دارالنفائس، 1414 ه. ق.
    22. قمی، عباس، سفینه البحار، تهران، فراهانی، بی‌تا.
    23. کاشانی، عزالدین محمدبن علی، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، قم، رسالت، 1373 ه. ش.
    24. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 ه. ش.
    25. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، قم، المکتبه الحیدریه، 1425 ه. ق.
    26. محمدی ری‌شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، 1377 ه. ش.
    27. مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی (کلام و عرفان)، قم، صدرا، بی‌تا.
    28. -----------، عرفان حافظ، قم، صدرا، 1388 ه. ش.
    29. معرفت (فصلنامه پژوهشی فلسفه و کلام) شماره چهار، جایگاه شریعت وقلمروعرفان، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1384 ه.ش
    30. معرفت، محمد هادی، التفسیر و المفسرون فی الثوبه القشیب، بی جا، الجامعه الرضویه العلوم الاسلامیه، 1418 ه. ق.
    31. مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، قم، مدرسه الامام علی بن ابی طالب، 1376 ه. ش.
    32. الموسوی الخمینی، روح الله، آداب الصلاه، قم، موسسه تنظیم و نشر آثارامام خمینیe، 1419 ه. ق.
    33. نصر، حسین، کتاب شناسی توصیفی منابع تاریخ علوم اسلامی: با همکاری ویلیام چیتیک و پیترو زرنیس، تهران، انجمن فلسفه ایران، 1356 ه. ش.
    34. الهامی، داود، عرفان و تصوف، قم، مکتب اسلام، 1374 ه. ش.
    35. الواسطی، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، قم، دارالحدیث، 1376 ه. ش.
    36. یثربی، سید یحیی، فلسفه عرفان، قم، دفترتبلیغات اسلامی، 1377 ه. ش.
    37. -----------، عرفان نظری (تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف)، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1372 ه. ش.

     

Volume 2, Issue 2 - Serial Number 2
September 2021
Pages 9-32
  • Receive Date: 11 October 2016
  • Revise Date: 16 October 2016
  • Accept Date: 15 November 2016
  • First Publish Date: 23 August 2021