Comparison of meaningful profile of personal life and coping styles of teachers of exceptional schools with teachers of normal schools

Document Type : Specialized article

Authors

1 PhD in psychology

2 Master of Counseling

Abstract

 


The purpose of this research is to compare the meaningful profile of personal life and coping styles of teachers of exceptional schools with teachers of normal schools. The statistical population includes teachers of exceptional schools and teachers of normal schools in Tehran. 35 teachers working in exceptional schools and 35 teachers working in normal schools were selected as samples. The research participants completed the Coping Styles Questionnaire (Lazarus-Folkman, 1983) and the Personal Life Meaningfulness Profile (Wang, 1998). According to the findings of the research, there is a significant difference between the teachers of exceptional schools and the teachers of normal schools in the components of religion and intimacy from the scale of meaningfulness of personal life, but in the components of progress, communication, self-exaltation, self-acceptance and fair behavior, there is a significant difference between the two groups. Teachers were not observed. There is a significant difference between the two groups of teachers in the components of confrontation, avoidance, seeking social support and thoughtful problem solving from the scale of coping styles, but in the components of responsibility, avoidance, self-restraint and positive evaluation, there is a significant difference between the two groups. No teachers were found. Therefore, according to the findings, the main hypotheses of this research are confirmed.

Keywords


  • فهرست منابع

    • ثنایی، ذاکر باقر؛ روان درمانی و مشاوره گروهی، تهران، انتشارات چهره، 1377.
    • حکمت پور، علی اکبر؛ بررسی رابطه بین فشار روانی و شیوه‌های مقابله با آن در دانشجویان شهرستانی و تهرانی دانشگاه‌های دولتی تهران در سال تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، 1380.
    • سجادی، سید ابراهیم، معنای زندگی از منظر قرآن.
    • سیف نراقی، مریم؛ روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران، چاپ دیدآور،1381.
    • شولتز، دوآن؛ روان‌شناسی کمال، مترجم گیتی خوشدل، تهران، انتشارات نشر نو، چاپ پنجم، 1369.
    • فرانکل، ویکتور؛ انسان در جستجوی معنا، مترجمان: احمد صبوری و عباس شمیم، تهران، انتشارات صدا-قصیده، چاپ دلارنگ،1381.
    • فرانکل، ویکتور؛ فریاد ناشنیده برای معنا، ترجمه مصطفی تبریزی، علی علوی نیا، تهران، انتشارات، یادآوران،1371.
    • فرید مرندی، نیلوفر؛ تهیه و هنجاریابی آزمون سنجش معنای زندگی برای دانشجویان شهر تهران، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد رودهن، 1381.
    • مطهری، مرتضی، تکامل اجتماعی انسان.
    • مزلو، ابراهام؛ زندگی در اینجا اکنون، مترجم: مهین میلانی، تهران، انتشارات فراوان، چاپ اول، 1381.
    • مقامی، مژگان، مقابله با استرس از دیدگاه قرآن و علم.
    • نریمانی، پریوش؛ بررسی مشکلات شیوه‌های ارتباطی در بین معلمان کودکان عقب‌مانده ذهنی، پایان نامة کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، 1376.
    • گروهی از نویسندگان، مجموعه مقالات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم- جلد سوم، انتشارات اسوه، چاپ اول، (1387).
    • نیلسن، لی براتلند؛ کودک استثنایی در مدرسه عادی، مترجمان: غلامعلی افروز، محمود میرنسب، تهران، انتشارات نوادر، چاپ اول، 1379.
    • Annette, Ullrich &Christopher J. Mccarthy. (2010). Coming stress, coping, and burnout symptoms between Elementary Teachers in the United states and Germany.
    • Antonella, Delle fave. (2010). Positive psychology and concept of well-bing across cultures and socities: promoting the good life of individual and communities.
    • CECIL, MARC. (1988). ACOMPARISON, OF THE EFFECTS OF STRESS INOCULAT ION TRAINING AND COWORKER SICIAL SUPPORT ON TEACHER STRESS.
    • Jon Roberts. (2002). THE PERSONAL AND SOCIAL MEANIHNG OF BECOMING A QUALIFIED TEACHER.
    • S.WEINSTIN. (2009).STRESS THE SPECIAL EDUCATION TEACHER.
    • Ron, Larchick & Edward w. Chance. (2006). Teacher performace and personal life stressors.

     

Volume 2, Issue 2 - Serial Number 2
September 2021
Pages 116-130
  • Receive Date: 09 January 2017
  • Revise Date: 14 January 2017
  • Accept Date: 13 February 2017
  • First Publish Date: 23 August 2021