Institutionalization of religious values with Taghafel method with emphasis on Nahj al-Balagha

Document Type : Specialized article

Author

Abstract

Human education and guidance is the product of adherence to religious values, i.e. desirable things in three areas of faith, ethics and jurisprudence. Recognizing and institutionalizing them can be considered an important step in the religious education of people in society and a factor in the stability of value systems. The internalization of religious values ​​according to the three dimensions of human being, i.e. vision, tendency and behavior dimension, requires methods that are appropriate to these three dimensions. It can be said that in religious education, cognitive and emotional education is a prelude to reaching the behavioral dimension and for a person to obey the commands of his Lord and reach the main goal of servitude. Wherever faith is mentioned in the Qur'an, it is accompanied by righteous action. For this reason, the field of behavior and action in humans is very important, and the goal of internalizing religious values ​​in humans is to achieve the same action and adhere to the values. In this article, with regard to the Taghafel method, with an emphasis on Nahj al-Balagha, and with a descriptive and analytical method, practical ways to strengthen the human action space for the institutionalization of religious values ​​have been discussed.

Keywords


  1. منابع و مآخذ

    قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.

    نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنینj، قم، 5، 1392.

    1. ابن میثم، میثم بن علی بن میثم بحرانی، شرح نهج‌البلاغه، مترجم قربانعلی محمدی مقدم، علی‌اصغر نوایی یحیی‌زاده، آستان قدس، مشهد، 3، 1388.
    2. ابوطالبی، مهدی، تربیت دینی از دیدگاه امام علیj، مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینیe، قم، 2، 1386.
    3. ابی‌الحدید، عبدالحمید بن هبة الله، شرح نهج‌البلاغه، ترجمه و تحشیه محمود مهدوی دامغانی، نشر نی، تهران، 2، 1375.
    4. اسحاقی، سید حسین، سلوک علوی، بوستان کتاب، قم، 1، 1381.
    5. آذرنوش، آذرتاش، فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی، نشر نی، تهران، 4، 1384.
    6. باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج 1، مدرسه، تهران، 37، 1393.
    7. تمیمی آمدی، عبدالواحد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1، 1366.
    8. رشیدپور، مجید، پرورش‌های اخلاقی و روش‌های تربیتی، انجمن اولیاء مربیان، تهران، 2، 1386.
    9. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیرالمؤمنینj، انتشارات امام علی بن ابی‌طالبj، قم، 3، 1390.
  • Receive Date: 11 July 2017
  • Revise Date: 16 July 2017
  • Accept Date: 16 August 2017
  • First Publish Date: 22 November 2022