Institutionalization of religious values with the method of giving insight with emphasis on Nahj al-Balagha

Document Type : Specialized article

Author

Graduated level three, education and training, Al-Zahra community

Abstract

 


 




Human education and guidance is the product of adherence to religious values, i.e. desirable things in three areas of faith, ethics and jurisprudence. Recognizing and institutionalizing them can be considered an important step in the religious education of people in society and a factor in the stability of value systems. The internalization of religious values ​​according to the three dimensions of human being, i.e. vision, tendency and behavior dimension, requires appropriate methods for these three dimensions. Since human knowledge and beliefs are formed in the container of knowledge and vision, which is considered the foundation for man, in this article, according to the method of giving insight, with emphasis on Nahj al-Balagha, and in a descriptive and analytical way, in practical ways to strengthen the field of vision. Man has been paid to institutionalize religious values.

Keywords


  1. منابع ومآخذ

    قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی.

    نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنینj، قم، 5، 1392.

    1. ابن میثم، میثم بن علی بن میثم بحرانی، شرح نهج‌البلاغه، مترجم قربانعلی محمدی مقدم، علی‌اصغر نوایی یحیی‌زاده، آستان قدس، مشهد، 3، 1388.
    2. ابوطالبی، مهدی، تربیت دینی از دیدگاه امام علیj، مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی ره، قم، 2، 1386.
    3. جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، فرهنگ اسلامی، تهران، 1، 1365.
    4. راغب اصفهانی، ابی‌القاسم، مفردات فی غریب القرآن، مؤسسة العلمی للمطبوعات، بیروت، 1، 1430 ق.
    5. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفیره، قم، بیچا،1404 ق.
    6. طباطبائی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعهٔ مدرسین، قم،5، 1417 ق..
    7. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ناصر خسرو، تهران،3، 1372.
    8. عمید، حسن، فرهنگ عمید، امیرکبیر، تهران، 3، 1374.
    9. فقیهی، سید احمد، روش‌های تربیت اخلاقی در المیزان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره، قم، 1، 1391.
    10. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، دارالکتاب اسلامیه، تهران، 3، 1361.
    11. مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مدرسه، تهران، 2، 1391.

    12. مهدیزاد، حسین، آئین عقل ورزی (پژوهشی در باب جایگاه عقل در تربیت از دیدگاه امام کاظمj در روایت هشام بن حکم)، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینیره، قم، 2، 1389.

Volume 3, Issue 3 - Serial Number 3
January 2022
Pages 94-125
  • Receive Date: 12 October 2017
  • Revise Date: 17 October 2017
  • Accept Date: 16 November 2017
  • First Publish Date: 22 November 2022