Adhering to the public in doubt about authenticity and conceptuality

Document Type : Specialized article

Author

4th level student of family jurisprudence, Al-Zahra community

Abstract

Doubt about example means that the meaning and concept of a specific reason is completely clear and there is not the slightest ambiguity in it, and the mistake is in one or more external examples, the origin of which is external affairs. There is also a conceptual doubt in the place where the target is comprehensive in terms of the concept; It means that the meaning of custom is not exactly clear. There are some debates about the permissibility of holding to the general in conceptual and conceptual doubts. In this, is it permissible to hold to the general in the doubts of Masadaqiya or not? There are two theories: it is attributed to ancient famous people that it is permissible to rely on the general in the doubt of the authenticity of the specific evidence, and according to the opinion of the later famous people, it is not permissible to adhere to the general in the doubt of the authenticity of the specific reason, and there is no difference between the connected and the separate evidence. In order to prove each of these two theories, there are reasons, none of which are complete. The truth is that it is not permissible to rely on the general in cases of doubtful authenticity; Because the specific is a stronger proof against the general. In the case of conceptual doubts, it is absolutely not permissible to stick to the general in the connected clause. In this article, we examine the issues of these two doubts.

Keywords


  1. فهرست منابع:

    قرآن کریم

    1. پاک‌نژاد، رضا، (1343 ش)، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، تهران، انتشارات اسلامیه.
    2. هورن بای، آلن سیدنی، (1384 ش)، آکسفورد ادونسد لرنرز دیکشنری، چاپ هفتم، تهران، انتشارات بهشید.
    3. دورانت، ویل، (1378 ش)، تاریخ تمدن، ترجمه آرام و دیگران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    4. لینچ، کوین، (1381 ش)، تئوری شکل خوب شهر، ترجمه دکتر حسین بحرینی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
    5. ترمذی، احمد بن عیسی، (بی‌تا)، جامع المختصر سنن عن رسول الله، بیروت، دارالکتب العلمیۀ.
    6. مجلسی، محمدباقر، (1365 ش)، حلیۀ المتقین، تهران: ناشر لقمان.
    7. ساروخانی، باقر، (1370 ش)، درآمدی بر دایرة المعارف علوم اجتماعی، تهران: ناشر کیهان.
    8. ناصح علوان، عبدالله، (1383 ش)، دستاوردهای تمدن اسلامی و نقش آن در رنسانی، ترجمه مولود مصطفایی، تهران: نشر احسان.
    9. شایسته فر، مهناز، (1386 ش)، دیباچه ای بر هنر ایرانی اسلامی، تهران: مطالعات هنر اسلامی، موزه هنرهای دینی امام علی 8.
    10. مسلم، ابن حجاج، (1374 ق)، صحیح مسلم، استانبول: منشورات المکتبه الاسلامیه.
    11. بستانی، فؤاد فرام، (1375 ش)، فرهنگ ابجدی (المنجد انجدی)، ترجمه مهیار رضا، تهران: ناشر اسلامی.
    12. پیرو، آلن، (1366 ش)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه ساروخانی، تهران، کیهان.
    13. فرزان، سید حمید طیبییان، (1378 ش)، فرهنگ فرزان فارسی- عربی، تهران: ناشر فرزان.
    14. قرشی، علی اکبر، (1376 ش)، قاموس قرآن، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
    15. دهخدا، و دیگران (1373 ش)، لغت نامه دهخدا، تهران، مؤسسه لغت نامه و دانشگاه تهران.
    16. ری شهری، محمد، (1377 ش)، میزان الحکمه، چاپ دوم، تهران: مؤسسه دارالحدیث.
    17. ابن اثیر، احمد بن الجرزی، (1963 م)، نهایه فی غریب الحدیث و الاثر، محقق طاهر احمد الزاوی و محمود محمد الطناحی، مصر: ناشر حلبی.
    18. مقالات:
    19. صادقی پی، ناهید، (1388)، خانه‌های یک شهر اسلامی، مجله مسکن و محیط و روستا، شماره 126.
    20. گرابار اولگ، (1384 ش)، هنر، معماری و قرآن، ترجمه حسن رضایی هفتادر، دو فصلنامه اسلام پژوهی، مقاله هنر، شماره اول، پائیز و زمستان.
    21. مهدوی نژاد، محمد جواد، (1381 ش)، جست وجو در ژرف ساختهای معنوی معماری اسلامی ایران، حکمت معماری اسلامی، تهران، هنرهای زیبا، شماره 19.
    22. آل تامسون، دیورا، (1387 ش)، هنر و معماری اسلامی، ترجمه سید روح الله موسوی، سایت:http://firooze.ir
    23. جعفری، مرداد، (1392 ش)، معماری اسلامی و ویژگی‌های آن،
    24. سایت: http://memarie.samenblog.com
  • Receive Date: 11 November 2015
  • Revise Date: 16 November 2015
  • Accept Date: 16 December 2015
  • First Publish Date: 21 May 2020