Historical analysis and contents of Hadith Ghadir Kham in Al-Ghadir

Document Type : Specialized article

Author

3rd level student of Qur'anic interpretation and sciences, Hazrat Abdul Azim Seminary Institute of Higher Education

Abstract

The issue of guardianship is one of the most important issues after Khatam's prophecy. Because the last religion should be universal and eternal that guides and guides everyone until the end of the world and connects them to the straight path that is desired by the Lord of the Worlds. Therefore, according to the Tabligh verse, the last prophet should introduce his successor, who was appointed by God Almighty, to complete the religion and complete the blessings, so that people do not wander after him, just as it was the case after the previous prophets. The way to re-achieve the unity of Muslims - that is, the same unity and agreement that prevailed at the time of the Messenger of God  - is possible only through the accurate knowledge of the mentioned event. Now the question is raised that this introduction really happened in history? What were the contents of the statements of the Holy Prophet to be a proof for everyone? In this essay, the reason for paying attention to the hadith of Ghadir, the history and geography of Ghadir Kham, a summary of the sermon of Ghadir, the Qur'anic document and its narration, the contents of the hadith of Ghadir and its analysis have been written down, and some conclusions have been reached such as the authenticity of the historical event of Ghadir Kham, with Objection to the words of Rasul Khatam in the presence of at least tens of thousands of people who were all narrators of that hadith and that the meaning of "Moli" in this narration, which has reached the limit of frequency, is "first" meaning more worthy.

Keywords


  • فهرست منابع

    - قرآن مجید

    • ابوالفیض محب‌الدین محمد بن محمد بن محمد بن محمد بن محمد بن عبدالرزاق، ملقب به مرتضی و معروف به محمد مرتضی حسینی زبیدی حنفی واسطی، تاج‌العروس من جواهر‌القاموس، اُفست دار مکتبة‌الحیاة، بیروت از چاپ اول 1306 هـ المطبعة‌الخیریة، مصر.
    • ابوبکر محمد بن حسن بن درید، جمهرة‌اللغة، تحقیق دکتر رمزی منیر بعلبکی، چاپ اول 1987 م، دارالعلم للملایین، بیروت.
    • افریقی مصری، ابن منظور جمال‌الدین ابوالفضل محمد بن مکرم بن علی، لسان‌العرب، تحقیق علی شیری، چاپ اول 1408 هـ، دار إحیاء‌التراث‌العربی، بیروت.
    • الامینی‌النجفی، علامۀ‌الشیخ عبدالحسین احمد، الغدیر، چاپ هفتم 1383 هـ. ش، دارالکتب‌الاسلامیة، تهران.
    • امینی، علامه شیخ عبدالحسین، ترجمه الغدیر، مترجم: محمدتقی واحدی، چاپ پنجم 1391 هـ. ش، تهران.
    • انصاری قرطبی، ابوعبدالله محمد بن احمد، الجامع لأحکام‌القرآن، چاپ اول 1408 هـ/1998 م، دارالکتب‌العلمیه، بیروت.
    • بخاری جعفی، محمد بن اسماعیل، صحیح‌البخاری، ضبط و شرح دکتر مصطفی دیب بغا، مطبعة‌الهندی، دمشق 1379 هـ/1976 م.
    • بصری، محمد بن سعد بن منیع، معروف به ابن سعد، الطبقات‌الکبری، دار صادر، بیروت.
    • بغدادی، سبط ابن جوزی یوسف قزاو غلی بن عبدالله بن فیروز، تذکرة‌الخواص، اصدار مکتبة نینوی‌الحدیثه، تهران.
    • ثعالبی نیشابوری، ابومنصور عبدالملک بن محمد بن اسماعیل، ثمارالقلوب فی‌المضاف و‌المنسوب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، دارالمعارف، قاهره.
    • جرجانی، سید شریف علی، شرح‌المواقف، انتشارات شریف رضی، قم.
    • جزری، ابن اثیر مبارک بن محمد، النهایة فی غریب‌الحدیث و‌الأثر، چاپ چهارم، 1965 م، قاهره.
    • جزری، ابوالسعادات مجدالدین مبارک بن محمد بن شیبانی ابن اثیر، الجامع‌الصغیر فی احادیث‌الرسول، تحقیق محمد حامد فقی، چاپ سوم 1403 هـ.
    • جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، تحقیق احمد عبدالغفور عطار، چاپ چهارم 1407 هـ/1987 م، دارالعلم للملایین، بیروت.
    • حسینی عبیدی مقریزی، ابوالعباس تقی‌الدین احمد بن علی، إمتاع‌الأسماع، مطبعة لجنة‌التألیف و‌الترجمة و‌النشر، قاهره 1941 م.
    • حلبی شافعی، ابوالفرج نورالدین علی بن ابراهیم بن احمد، السیرة‌الحلبیة، المکتبة‌الاسلامیه، بیروت.
    • دحلان، احمد زینی، السیرة‌النبویة والآثار‌المحمدیة، چاپ اول 1310 هـ، المطبعة‌المیمنة، مصر.
    • ذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد، تذکرة‌الحفاظ، اُفست دار‌الکتب‌العلمیه، بیروت از چاپ مکتبة‌الحرم‌المکی، مکه 1374 هـ.
    • زوزنی، ابوعبدالله حسین بن احمد، شرح‌المعلقات‌السبع، مطبعة‌المدنی، قاهره 1385 هـ /1965 م.
    • سجستانی، محمد بن عزیز، غریب‌القرآن، تحقیق احمد بن عبدالقادر صلاحیه، چاپ اول 1933 م، دارطلاس، سوریه.
    • شیبانی، ابوعبدالله احمد بن محمد بن حنبل، مسند احمد بن حنبل، چاپ اول 1412 هـ/1991 م، دار إحیاء‌التراث‌العربی، بیروت.
    • طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، جامع‌البیان عن تأویل آی‌القرآن، دارالفکر، بیروت 1408 هـ /1998 م.
    • عبیدالله ابن عبدالله بن احمد، معروف به حاکم حسکانی حذّاء حنفی نیشابوری، شواهد‌التنزیل لقواعد‌التفضیل، تحقیق شیخ محمدباقر محمودی، چاپ اول 1411 هـ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع احیای فرهنگ اسلامی، تهران.
    • فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، القاموس‌المحیط، تحقیق مکتب‌التراث فی مؤسسة‌الرسالة، بیروت 1407 هـ/1987 م.
    • قسطلانی، ابوالعباس شهاب‌الدین احمد بن محمد بن ابی بکر، إرشاد‌الساری لشرح صحیح‌البخاری، چاپ اول 1410 هـ/1990 م، دارالفکر، بیروت.
    • قیروانی ازدی، حسن بن رشیق، العمدة، چاپ چهارم 1972، دار‌الجیل، بیروت.
    • وجدی، محمد فرید، دائرة‌المعارف‌القرن‌العشرین، چاپ سوم 1971 م، دارالمعرفة، بیروت.
    • هیتمی مکی، شهاب‌الدین احمد بن محمد ابن حجر، الصواعق‌المحرقة فی الردّ علی أهل‌البدع و‌الزندقة، تعلیق عبدالوهاب عبداللطیف، چاپ دوم 1385 هـ/ 1965 م، مکتبۀ‌القاهره، مصر.
    • هیثمی، علی بن أبی بکر، مجمع‌الزوائد و منبع‌الفوائد، 1408 هـ/1988 م، دارالکتب‌العلمیة، بیروت.
  • Receive Date: 15 January 2016
  • Revise Date: 14 February 2016
  • Accept Date: 14 February 2016
  • First Publish Date: 19 February 2021